ایزوگام اگر با کیفیت باشد و توسط نصاب ایزوگام به طور اصولی نصب شود، حداقل می‌بایست ۸ تا ۱۰ سال عمر مفید داشته باشد. با این حال به دلایلی از جمله، برخورد اجسام تیز، شرایط محیطی نامناسب، قرار دادن اجسام سنگین یا نصب با کیفیت نامناسب ممکن است پیش از این زمان، عایق‌کاری بام از بین برود و نیاز به ترمیم و لکه‌گیری ایزوگام پیدا شود.در لکه گیری پشت بام اگر مناطق دقیق عبور نم و رطوبت را پیدا و ترمیم کنیم این کار باعث میشود که همان ایزوگام قبلی بتواند به طور میانگبن 10 سال دیگر عمر کند.

لکه گیری ایزوگام

نکات ضروری

در این مواقع توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. ایزوگام دیگر نقاط بام می‌بایست کیفیت مناسب را هم از جهت کیفیت نوع ایزوگام و هم کیفیت نصب دارا باشد.
  2. عمر مفید ایزوگام به پایان نرسیده باشد،که معمولا 10 سال می باشد.
  3. نقاط آسیب‌دیده محدود و ترمیم آن مقرون به صرفه باشد.که اگر نقاط آسیب دیده زیاد باشند بهتر است تمام پشت بام را ایزوگام نموند زیر این کار باعث میشود که هزینه کار پایین تر باشد نسبت به لکه گیری.
  4. مناطق آسیب‌دیده، قابلیت ترمیم را داشته باشند.

اگر شرایط لازم برای ترمیم ایزوگام فراهم باشند، می‌توان مناطقی که خاصیت ضد نم و رطوبت خود را از دست داده‌اند را شناسایی و سپس با برش‌هایی از ایزوگام این مناطق را عایق‌کاری نمود.

نکته قابل توجه اینکه اگر پشت بام آسفالت و با موزاییک باشد لکه گیری آن تاثیری در جلوگیری از نفوذ نم و رطوبن نخواهد داشت،لکه گیری فقط در صورتی انجام پذیر است که تمام سطح پشت بام ایزوگام شده باشد.